torsdag den 17. januar 2013

Anmeldelse - Jagten

Var som sagt inde og se Jagten tirsdag aften, så nu får I mit syn på filmen. Har forsøgt at undgå spoilers (:

Vil starte med at sige, at selvom jeg bestemt ikke er fan af Mads Mikkelsen, så må jeg give kritkerne ret. Han gør det virkelig godt i den her rolle. Utroligt dansk, ja, men godt efter den standard.
Hele filmen generelt er meget dansk, både i fremstillingen af hele problematikken, og i billedet. Igen noget jeg som regel har ret svært ved at håndtere, for det virker som regel bare som om de plejer at være noget, de bare slet ikke er, men synes ikke det var så slemt i denne her.

Ingen kan komme uden om, at det er en meget stærk film, som rammer voldsomt. Drømte om pædofilianklagede hele natten.. Og det er virkelig en god film. Meget fangende og rørende hele vejen igennem, følte virkelig med karaktererne.

Men plottet faldt bare igennem en gang i mellem. Jeg ødelægger nok ikke handlingen for nogen, når jeg siger, at en lille pige anklager hovedrollen Lukas for pædofili. Men idet de forsøger at få sandheden ud af hende, skal hun tale med en mand, nok psykolog eller noget, og det fungerer simpelthen ikke. Manden sidder hele vejen igennem samtalen og ligger ordene i munden på hende, så hun bliver presset til at sige det de gerne vil høre. Alle ved jo, at det ikke er sådan man får sandheden ud af børn, så at de starter en hetz baseret på det grundlag er bare ikke holdbart..

Og fra et mere teknisk synspunkt, så fungerer chokeffekterne simpelthen ikke. Eller, det vil sige, de to kvinder ved siden af mig skreg gennem det meste af filmen, så måske er jeg bare blevet for kynisk?
Der var en del klassiske "hop i stolen"-øjeblikke, men det var bare så tydeligt når de kom, at jeg ikke blev chokeret..

Alt i alt ved jeg godt, at det lyder meget negativt, men jeg syntes faktisk at filmen var god. Den var som sagt meget stærk, og helt sikkert en oplevelse. Hvis man for en gangs skyld har lyst til at se en "bliv-et-bedre-menneske-film", så vil jeg helt sikkert anbefale den, og give den 4 på min skal fra 1-5. Man skal bare kunne se bort fra de huller der af og til er i plottet (:

- Og så vil jeg anbefale, at I ikke begynder at diskutere den på vej ud af biografen, som man normalt gør, for folk kigger ondt på jer..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar